skip to Main Content

Moederdag: ‘Maman’ van Louise Bourgeois

’Maman’ (1999) is één van de bekendste werken van Louise Bourgeois (Parijs, 1911 – New York 2010) en is een van de meest iconische sculpturen van de 20e eeuw. De sculptuur van een tien meter hoge spin is indrukwekkend vanwege het monumentale formaat en vanwege de symboliek die Bourgeois meegaf aan de spin.

Voor Bourgeois was de spin een krachtig symbool voor haar moeder, die ze beschouwde als een complexe en beschermende figuur in haar leven. De omvang van het werk benadrukt de kracht van deze moederfiguur, terwijl de spin tegelijkertijd een gevoel van bedreiging oproept.

De ouders van Bourgeois hadden een bedrijf in het restaureren van wandtapijten en Bourgeois was geïntrigeerd door de behendige vaardigheden van haar moeder met naald en draad, die ze vergeleek met de behendige vaardigheden van een spin.

Het thema van de moeder was een constante bron van inspiratie voor Louise Bourgeois in haar werk, en het speelde een belangrijke rol in haar persoonlijke leven. Bourgeois beschouwde haar moeder als een krachtige en complexe figuur, die zowel beschermend als beangstigend was.

Ze had een moeilijke relatie met haar moeder, vader en een tirannieke gouvernante die ook de minnares was van haar vader. Dit web van complexe ouderlijke verstandhoudingen en de daarmee gepaard gaande emoties komen tot uiting in de kunst van Bourgeois.

Bourgeois’ werk over de moeder is niet alleen een persoonlijke verkenning van haar eigen relatie met haar moeder, maar het raakt ook aan universele thema’s over familie, gender en de menselijke ervaring. Haar werk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van feministische kunst en is een belangrijke bron van inspiratie voor veel kunstenaars en toeschouwers.

Daarmee is Bourgeois verworden tot de artistieke moeder van veel hedendaagse kunstenaars en het kunstwerk ‘Maman’ het artistieke icoon voor de moeder-kindrelatie.

Back To Top
×Close search
Zoeken