Art Basel 2024: Ontwikkelingen in de kunstmarkt Het is dit voorjaar niet aantrekkelijk om naar…
Duif
The Incomplete Truth (2006) van Damien Hirst toont een opgezette duif die zweeft in een glazen vitrine gevuld met formaldehyde. Pinksteren is een christelijk feest dat de uitstorting van de Heilige Geest viert. De duif is in de christelijke iconografie en kunstgeschiedenis het symbool van de Heilige Geest.
Het werk The Incomplete Truth is karakteristiek voor de stijl van Hirst en zijn vermogen om traditionele symboliek te combineren met eigentijdse concepten en onconventionele artistieke materialen. Denk daarbij ook aan zijn For the Love of God (2007): de wereldberoemde platimum-schedel bezet met 8.601 diamanten als Vanitasmotief.
Zoals vaak bij Hirst wordt de inhoud de vorm. Het symbool van de duif wordt een ‘echte’ duif. Voor zijn ‘vanitas’, het symbool voor de vergankelijkheid van macht, geld en aards genot, gebruikte hij de meest kostbare materialen. Niet voor niets wordt zijn stijl ook wel getypeerd als neo-barok.
De geconserveerde duif appelleert aan vragen over vergankelijkheid, leven, dood en spirituele betekenis. Het contrast tussen de geconserveerde duif en de natuurlijke dynamiek van de levende duif creëert spanning in het kunstwerk. De duif in beweging symboliseert het moment van de uitstorting van de Heilige Geest en zorgt tegelijkertijd voor een moment van tijdloosheid en stilte.
Damien Hirst, The incomplete Truth, 2006